Včasná příprava auta na zimní období, které bývá nejen pro nás, ale i pro auta náročnější, je jedna věc. Druhá věc je praktický provoz auta. Právě při provozu auta dělá spousta řidičů chyby, které se později mohou projevit na snížení životnosti některých součástí auta a na zvýšených nákladech na opravy. Co dělat, abychom zatěžovali nevhodným způsobem provozu svoje auto co nejméně? Toto a další užitečné rady a informace najdete v dnešním článku.
Photo by Oleksandr Pidvalnyi from Pexels
Sníh, mráz a nízké teploty
Sníh, mráz a nízké teploty obecně znamenají pro provoz auta úplně jiné podmínky, než po zbytek roku. Mnozí z nás si mohou myslet, že přezutí pneumatik na zimní a lehčí noha na plynu na sněhu nebo dokonce případném ledu, je dostačující.
Realita je ale taková, že auto se dá poškodit nebo zničit i jiným způsobem, než při autonehodě.
Garáž je výhra pro vaše auto
Pokud míváte auto přes noc venku, je potřeba si uvědomit, že auto je studeným počasím zásadně ovlivněno. Auto je promrznuté a celé studené. A to nejen zvenku nebo v interiéru. Prochladlé a tím pádem zatuhlé jsou i mechanické součásti motoru a převodovky.
Vše je ztuhnuté a ohřívá se pomaleji. S tím souvisí větší „zranitelnost“, tedy náchylnost k poruše těchto dílů, pokud s nimi budeme zacházet neopatrně nebo dokonce nesprávně při provozu auta.
Správný řidič tedy musí dbát na několik zásad pro prodloužení životnosti samotných dílů auta
1. Správný výhled je základ i v zimě
Jistě to znáte. Venku je nepříjemně, zima, vlhko, prší. Sednete rychle do auta a chcete vyrazit. Ale zamlžená skla vám nedovolí dojet daleko. Je to velmi nepříjemná záležitost, která se zhoršuje ještě víc, když se proti vám vyřítí další motorista. Důrazně nedoporučujeme vyrazit na cestu se zamženými a oroseným skly na autě. Riziko nehody, nebo nárazu se v takovém případě několikrát zvyšuje.
Situaci můžete vylepšit ošetřením předního skla speciálním přípravkem, který si můžete vybrat např. i u nás.
Nicméně ještě před aplikací tohoto přípravku zkontrolujte stav kabinového filtru. Na toto téma jsme psali v minulé článku, a proto už to tu jen stručně zmíníme. Je třeba si uvědomit, že starý či ucpaný kabinový filtr má přímý vliv na kvalitu vzduchu v interiéru a nepřímo i na intenzitu mlžení oken.
V souvislosti s výhledem nemůžeme opomenout téma stěračů a jejich případné přimrzání v průběhu zimy. Nikdy je násilím neodtrhávejte od okna. To je „nejlepší“ cesta, jak stěrač – resp. jeho gumovou součást – poškodit nebo zcela znehodnotit.
Díky poškozeným „gumičkám“ si při spuštění stěračů můžete následně způsobit i poškrábání skla. Stejně tak nedoporučujeme polévat skla horkou vodou. Velký výkyv teploty by mohl způsobit i prasknutí předního skla a věřte, že to za to nestojí. Použijte raději nemrznoucí směs do ostřikovače a následně využije škrabku na led.
2. Pozor na studené starty
V minulosti jsme se drželi pravidla, že v průběhu zimy je třeba nechat motor zahřát. V současnosti se už tento způsob jeví jako zbytečný a neúčinný. Pomalá jízda při nízkých otáčkách je pro auto a jeho časti lepší variantou.
Olej jako hlavní mazivo motoru se tak dostane skutečně všude, kde je ho zapotřebí. Kromě motoru začnou lépe pracovat i ostatní části motoru, které dostali zabrat při nízkých teplotách. I všechny součásti vozidla, jako např. převodovka, motor, tlumiče, diferenciál a další, se tak pomalu a společně lépe zahřejí.
Olej v zimních měsících ztrácí na tekutosti, některý více, jiný méně. To je fakt a nic s tím neuděláme.
Pokud jezdíte s olejem 10W-40, může se vám stát, že motor sice víc hučí, ale auto dobře netáhne. Právě zmiňovanou jízdou v nízkých otáčkách a postupným zahříváním všech součástí auta se situace po chvíli změní a zlepší zároveň.
Pokud máte ve svém autě řidší náplň, tedy olej s označením 5W-40, máte v zimním období o něco lepší situaci. Ale i v tomto případě může dojít k dosažení bodu tuhnutí. Také zde platí způsob postupného zahřívání i pro ostatní části vozidla, či motoru, jako například pro výše zmiňovaný diferenciál, či převodovku, atd. Všechno postupně zahřejte a až potom šlápněte víc na plyn.
V tomto ohledu jsou dieselové motory víc náchylné na poruchy. Doporučujeme prvních deset až dvacet kilometrů jezdit s autem velmi opatrně a šetrně. Benzínové motory jsou v tomto ohledu o mnoho rychleji zahřáté i v chladném zimním období. Když byste vytáčeli motor už za studena, obzvlášť v případě vznětových motorů hrozí např. i prasknutí hlavy válců. Jestliže máte turbo, platí to samé, jako v průběhu léta - při dojezdu do cíle ho nechte chvilku vychladnout při volnoběhu.
3. Někdy jen zimní „gumy“ nestačí
Stát se to může každému. Sice máte zimní gumy, ale při jízdě mimo město se vám snadno může stát, že se svým autem zapadnete do sněhu. Zimní pneumatiky při vyšší vrstvě sněhu na silnici nemusí stačit. V tomto případě byste měli mít ve výbavě sněhové řetěz.
I když již máte sněhové řetězy na kolech, je třeba opatrně pracovat s plynovým pedálem, abyste se nezahrabali ještě víc.
4. A co když uhodí „velmi“ silné mrazy
Pokud i tuto zimu přituhne a teplota se přiblíží k hodnotám -15 až -20 ˚C, může se vám stát, že budete mít potíže se nastartováním. A to i v případě, že máte novou baterii, či nové vozidlo. Ale to mluvíme spíš autech s dieselovými motory. V tomto případě je dobré dbát na plnou nádrž a naftu ošetřit vhodným aditivem na nižší teploty v zimním období. Tankujte na ověřených a osvědčených čerpacích stanicích, kde nehrozí nebezpečí natankovaní nekvalitního paliva. Stejně tak existuje aditivum i do benzínu, ale není to tak nutné jako aditivum do nafty a naftového motoru. V případě benzínového motoru se snažte občas především v zimním období natankovat kvalitnější palivo (nitro benzín) s cílem pročistění motoru od usazenin, které snižují jeho výkon a tankovat plnou nádrž. Takto předejdete možným problémům s motorem, či palivovým systémem, respektive v konečném důsledku i se startováním, které vás může skutečně pořádně „nastartovat“, když se vám to stane právě tehdy, když se to hodí nejméně.
Myslíte si, že vám tyto rady na zimu nepřijdou vhod? Nikdy neříkejte nikdy, protože zima umí dokonale překvapit a potrápit i toho nejzkušenějšího motoristu. Myslete na to dopředu, abyste byli dostatečně připraveni na všechno.